زن فمینیسم و اسلام
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
- نویسنده محمد اسحاق فیاض
- استاد راهنما
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1384
چکیده
زن در پیشینه تاریخ محکوم به ستمهای متعدد بوده است، علت اصلی ستم زورمداری مردو ضعیف بودن جنس زن در ساختار قدرت سنتی خانواده و جامعه بود. رنسانس بستر تولد فمینیسم به شمار می آید. از قرن هفدهم به بعد جریان فمینیسم جان تازه ای به خود گرفت هر اندازه که به موفقیت دست می یافت به نفرت از خانواده و مردان افزوده می گشت. از اواخر قرن هیجدهم به بعد انتقادات فمینیستی با فرافکنیهای تند علیه تاریخ، جامعه شناسی، خانواده و مسایل سیاسی و ...آغاز گردید. فمینیسم از نظر نظریه پردازهای جامعه شناسی به نظریه تفاوتهای جنسی و نظریه نابرابر یهای جنسی و نظریه ستمگری جنسی تقسیم می شود و در تقسیم دیگر به انواع فمینیسم از نظر گرایش های مکتیی و فکری تقسیم می شود که عبارتنداز فمینیسم مارکسیستی و لیبرالیسم که هرکدام شاخه هایی دارد از جمله فمینیسم رادیکال، سوسیال ، فمینیسم سیاه و احیای مادری و پست مدرنیسم.اسلام حقوقی برای زنان ترسیم کرد که هم 14 قرن پیش زن را از اسارت وبدبختی نجات داد و زن مسلمان با استفاده از این دستورات می تواند هویت واقعی خود رااز آن بیابد. اسلام معتقد است که شخصیت زن در دو کانون شکوفا می گردد یکی خانواده است و دیگری اجتماع سالم و این دوکان لازم و ملزوم همدیگرند. از همین جهت اسلام یکسری دستورات اخلاقی و شرعی را برای رعایت و حفظ این دو کانون ارائه داده است که با رعایت آن می توان زندگی سالم و توام با معنویت را به وجود آورد که در آن از ناهنجاریهای روانی واحساس تهی بودن خبری نباشد. لذا فمینیسم اگر دردی را برای زن دوا کرده برای زنان غربی چازه ساز بوده نه زن مسلمان و زن مسلمان بدون نیاز به فمینیسم می تواند هم به حقوق خانواگی و اجتماعی خود برسد و هم سرشار از معنویت و کمال از رنج تهی بودن و پوچ بودن مصون ودر امان باشند.
منابع مشابه
حقوق زن در اسلام و پدیده فمینیسم
پدیده فمینیسم در اوایل قرن هفدهم به عنوان جنبش استیفای حقوق زمانی ظهور کرد و به جای دفاع از حقوق واقعی زنان، به استفاده ابزاری از آنان می پردازد و دارای پیش فرض های ناصوابی -همچون پست انگاشتن نقش های زنانه، اعتقاد به مردواره بودن زنان (مردانگی زن)، حذف مردان از جامعه و انتقال اختیار امور به دست زنان و در واقع زن گرایی شورشی – می باشد که جامعه زنان را تهدید می کند. در این مقاله، تا حد امکان، به ...
متن کاملبررسى تطبیقى زن در نگاه جاهلیت، ادیان، اسلام و فمینیسم
بررسى تطبیقى زن در ادیان قدیم، اسلام و فمینیسم است. زن در ادوار تاریخ حیات انسانى و در نگرههاى ادیان و مکاتب مختلف، در هویت، حقوق و ویژگىهاى خویش، نگاههاى متفاوت و گوناگونى را بر تابیده است اما در هیچ منظرى به اندازه دیانت اسلامى، واقعبینى نسبت به زن دیده نمىشود. نویسنده، نگرشهاى مختلف چون باورهاى جاهلى، زرتشتى، یهودى، مسیحى، اسلام، مکتبهاى فلسفى و فمینیستى معاصر، نسبت به زن را در یک برر...
متن کاملحقوق زن در اسلام و پدیده فمینیسم
پدیده فمینیسم در اوایل قرن هفدهم به عنوان جنبش استیفای حقوق زمانی ظهور کرد و به جای دفاع از حقوق واقعی زنان، به استفاده ابزاری از آنان می پردازد و دارای پیش فرض های ناصوابی -همچون پست انگاشتن نقش های زنانه، اعتقاد به مردواره بودن زنان (مردانگی زن)، حذف مردان از جامعه و انتقال اختیار امور به دست زنان و در واقع زن گرایی شورشی – می باشد که جامعه زنان را تهدید می کند. در این مقاله، تا حد امکان، به ...
متن کاملبررسی تطبیقی زن در نگاه جاهلیت، ادیان، اسلام و فمینیسم
بررسی تطبیقی زن در ادیان قدیم، اسلام و فمینیسم است. زن در ادوار تاریخ حیات انسانی و در نگره های ادیان و مکاتب مختلف، در هویت، حقوق و ویژگی های خویش، نگاه های متفاوت و گوناگونی را بر تابیده است اما در هیچ منظری به اندازه دیانت اسلامی، واقع بینی نسبت به زن دیده نمی شود. نویسنده، نگرشهای مختلف چون باورهای جاهلی، زرتشتی، یهودی، مسیحی، اسلام، مکتب های فلسفی و فمینیستی معاصر، نسبت به زن را در یک بررس...
متن کاملکرامت زن در اسلام و غرب مورد پژوهی تطبیقی امام خمینی و فمینیسم
موضوعها و مباحث مربوط به زنان همواره یکی از مباحث مهم و فراگیر در طول تاریخ اندیشهها بوده و در دوران معاصر، به دلایل مختلف، از رشد و بسامدی بیشتری در ایران و جهان برخوردار شده است. رویکرد معقول به مباحث این عرصه و دفاع منطقی از اندیشههای اسلامی درباره زنان، مستلزم آشنایی هر چه بیشتر با دیدگاههای اسلامی و غیر اسلامی است که در این زمینه مطرح شدهاند. این امر اگر بهگونهای...
متن کاملمبانی مقایسه ی ارزشی نظام حقوق زن در اسلام و فمینیسم
تنها زمانی می توان وضعیت حقوقی زنان «نظام حقوق زن در اسلام» و نظریه های «حقوق فمینیستی» را به داوری گذاشت که ملاک صحیحی برای ارزیابی وجود داشته باشد. تک تک گزاره های حقوقی مربوط به زنان در نظام حقوقی اسلام یا نظریه پردازی های فمینیستی، نمودی از مبانی معرفت شناختی، انسان شناختی، مبدأ و هدف شناختی و ارزش شناختی است. قضاوت در مورد فراتری و فروتری، ظالمانه یا عادلانه بودن این گزاره ها مبتنی بر ارزی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023